הכל בשושו… מאמר לפורים

חז"ל מגלים לנו שיש ארבע מצוות בחג הפורים והראשונה שבהם היא, קריאת המגילה ונבאר את משמעות המצווה וטעמה.
אך לפני שנבאר, נקדים הקדמה קצרה.
אנו חיים בעולם שבו כל כח רוחני הוא נסתר לחלוטין ואין אנו מרגישים לדוגמא בהשגחת ה' אלא חשים שהכל מונהג על פי דרך הטבע בבחינת מה שהתורה בפרשת וילך כותבת לנו "ואנוכי הסתר אסתיר פני" היינו שאלוקים נסתר מאיתנו כביכול ותפקידנו הוא, להסיר את כל ההסוואות שיש בינינו לבינו ולגלות אותו ואת אורו וטובתו, אך לדאבונינו הדבר הזה הולך ונהיה קשה יותר ויותר, אז מה עושים?

ראשית כל, בואו ונתבונן במעשה המגילה ונגלה שאע"פ שאין שמו של אלוקים נזכר בו ואף אינו רמוז בו, עם כל זה כש"פותחים קצת את הראש" ולא במובן הפיזי שבדבר…
נגלה כמה הוא קרוב אלינו, וכנראה שעכשיו יותר מתמיד!!
לדוגמא,
במגילה אנו מוצאים שמלכותו של אחשורוש הייתה בשושן הבירה, אם נתבונן אחורה בהסטוריה של רוב המלכים שמשלו בכל העולם כולו כדוגמת נבוכדנצר וחבר מרעיו..
מצאנו שרובם ככולם מלכו בבבל ולא במקומות אחרים, אז איך קרה שמיודענו אחשורוש המלך היה בשושן?
על זה עונה לנו המדרש שאחשורוש ראה את כיסאו של שלמה המלך ונורא חמד אותו ובעקבות כך בנה לו גם כסא כזה, וכשהוכתר ה"פרסי" למלך, לא קמה עדיין חברת הובלות רצינית שתוכל להעביר את הכסא המאובזר והגדול הזה,
ולכן מה עשה?
יש את המשפט הישן שאומר ש"אם מוחמד לא בא להר, ההר בא למוחמד" וכך באמת היה, שבגלל כל הכסא המסורבל, עברה כל המלכות מבבל ועד לשושן הבירה.
כך נראה הסיפור הספציפי הזה בעיני הקורא שלא מצליח לראות את השגחת אלוקים בסיפור הנ"ל .

אך האמת הנסתרת בכל הסיפור הזה היא, שאלוקים ראה שעם ישראל הולך בדרך חד סיטרית לכיוון גזירת השמדת העם וראה גם את אותו צדיק ששמו מרדכי שהוא ורק הוא יכול להציל את המצב ולכן היה צריך להעביר בדרך כלשהי את המלוכה לכיוון שושן וכיסה את זה בהסוואה, או בדרך של סיפור כיסוי שהיה צריך להעביר את הכסא הכבד,
אך האמת היא שדרכו של אלוקים תמיד היא להקדים תרופה למכה ולהעמוד בפרץ כנגד גזירת המן הכל בהסוואה או, "הכל בשושו…"

 

Share Button


לינק לשיתוף:
תגיות: